Pražská radnice chce schválit nová pravidla pro developery, opozici se to nelíbí

Stavebníky čeká v Praze patrně už na přelomu jara a léta velká změna. Jednobarevná rada města složená z TOP 09 by měla v květnu schválit návrh nových Pražských stavebních předpisů, které výrazně ovlivňují podobu developerských počinů v metropoli. Opozice ovšem tvrdí, že předpisy odporují stavebnímu zákonu, jehož jsou prováděcím předpisem, takže je nelze uvést v život.

Návrh nové vyhlášky má ambice významně změnit pravidla, kterými se až doposavad museli investoři do realit řídit. Nebo museli žádat o výjimky. Nově mají být definovány například požadavky na vzájemné rozestupy budov a hranic pozemků tak, aby nebránily zástavbě tam, kde je to žádoucí. S tím souvisí i odklon od požadavků na povinné oslunění bytů. Počet parkovacích stání by už neměl být přesně daný, ale měla by jej určit dolní a horní hranice. Směrem do centra města by došlo k redukci požadavků na počet povinných míst, což má omezit zatahování individuální dopravy do částí města dobře obsloužených hromadnou dopravou.

Stará vyhláška vychází z kontextu průmyslové revoluce a podporuje rozlézání města do krajiny. Potřeby dnešních měst jsou ale přesně opačné. Budovy nejsou solitéři a mají tvořit kompaktní sídla s udržitelnými nároky na dopravní, technickou a sociální infrastrukturu, tvrdí autor nových předpisů architekt a urbanista Pavel Hnilička, známý propagátor myšlenky zahušťování měst. "My dnes nemáme problémy s hygienou jako před sto lety. Trápí nás zábor půdy, úpadek kvality veřejných prostranství, vysoké náklady na dopravní infrastrukturu a technickou vybavenost. Nepromyšlené požadavky na odstupy staveb, oslunění či hlukové limity negativně ovlivňují charakter nové výstavby. Ořechovka nebo Vinohrady by se podle současné vyhlášky postavit znovu nedaly, " vysvětluje Hnilička, z čeho vychází při aktualizaci předpisu.

Nová vyhláška nevoní především městským částem a opozici

Nové stavební přepisy změní vyhlášku z roku 1999. Na pražském magistrátu se sešlo 1744 připomínek. "Každou z nich se chceme zabývat a vypořádat se s ní," tvrdí Hnilička. Na novinku reagují s nedůvěrou zejména městské části a opozice. Z jednotlivých radnic zaznívá často obava z redukce parkovacích míst a z právní nejistoty. Pražské stavební předpisy jsou totiž provázané se vznikajícím Metropolitním plánem. Optimistické odhady říkají, že by mohl být schválen někdy v průběhu roku 2017.

"Obávám se, že to, co připravuje TOP 09 na úrovni města, by výrazným způsobem poškodilo centrální části Prahy a vytvořilo z nich permanentní staveniště na několik desítek let. Stejně tak nerozumím tomu, proč připravovaná vyhláška změkčovala pravidla pro výstavbu parkovacích míst u nových developerských projektů. Zavání mi to spíše malou domů pro projektanty, architekty a developery, než ochranou zájmů Pražanů," říká Vladimíra Ludková, místostarostka z Prahy 8.

Opozice: Návrh je v rozporu se stavebním zákonem

Opozice je přesvědčena, a vychází přitom z připomínek ministerstva pro místní rozvoj, že celý návrh stavebních přepisů je v rozporu se stavebním zákonem, tudíž jej nelze uvést v život. "Město tak zahodilo několik let práce a nemalé finanční prostředky, které investovalo do přípravy nového územního plánu a pražských stavebních předpisů. Politika TOP 09 opět zpomalí rozvoj našeho měst," konstatuje Filip Humplík, předseda pražské ODS.

Naopak developeři plánované změny obvykle vítají a hodnotí je jako vizionářský čin. "Úřady by měly mluvit do podoby veřejných prostor, ale ve výstavbě samotných bytů by investorům měly nechat volnější ruku. Asi těžko budeme stavět temné kobky u čtyřproudovek. Ty bychom neprodali," říká Evržen Korec, šéf Ekospolu. Dosavadní předpisy však podle něho fungují spíše opačně. Klientům, kteří shánějí co nejlevnější byt na metru, musí také vnucovat parkovací státní. Jinak by mu zůstaly "na skladě".

"V zásadě se nám to líbí. Nyní nás omezují zejména požadavky na odstupy budov. Míru oslunění považujeme za úplný přežitek. Proč by nemohl být byt orientovaný na sever normální jednotkou, ale ateliérem, kde si nemůže nechat majitel zapsat trvalé bydliště?," ptá se Leoš Anderle, zástupce společnosti Sekyra Group. Na rozdíl od Evžena Korce se obává spíše toho, aby nové předpisy příliš nelimitovaly maximální počet parkovacích stání. "Pro luxusní byty, kde si klient rád připlatí za dvě parkovací stání, nebo pro administrativní plochy, které na sebe mají navázaný automobilový provoz, my potřebujeme nabídnout dostatek parkovacích ploch," dodává Anderle.

 

Developeři nyní přemýšlejí, jakým způsobem připravovat nové projekty – postaru nebo se už řídit novými pravidly? "Ta část předpisů, která není přímo navázaná na Metropolitní plán, platit bude," ujišťuje Tomáš Ctibor, ředitel Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy. Počkat si budou muset patrně požadavky na uliční a stavební čárů, které mají vnést do územního plánování opět tradici provázanosti veřejného a soukromého prostoru. "Něž budeme mít větší míru právní jistoty, že nám někdo z tohoto důvodu projekty úspěšně nenapadne a my budeme muset předělávat projektovou dokumentaci za desítky milionů, raději budeme kreslit podle stávajících předpisů," dodává Anderle.