Koupě bytu pod lupou. Jak úspěšně vybrat, financovat a koupit byt

Soutěžte s Deníkem o knihu s radami Evžena Korce, majitele společnosti Ekospol, lídra na trhu s realitami v České republice

Evžen Korec, majitel firmy Ekospol, má dvě desetiletí zkušeností s tím, jak to chodí na trhu s realitami v České republice. Právě teď vydal knihu s názvem „Koupě bytu pod lupou“. Stojíte-li o dobré rady, jak úspěšně vybrat, financovat a koupit byt, soutěžte s námi právě o tento titul. Jak Evžen Korec odpovídal na otázky Deníku?

Co vás vedlo k sepsání vlastního know-how, jak ke koupi bytu přistupovat?

V roce 1992 jsem založil společnost Ekospol a během následujících let jsem z ní vybudoval jednoho z nejvýznamnějších hráčů na tuzemském rezidenčním trhu. V letošním roce se nám podařilo vyšvihnout do pozice absolutní jedničky na trhu s novými byty v Praze podle podílu na počtu prodaných bytů. Za 22 let jsme zrealizovali 49 velkých projektů pro více než 9 000 spokojených zákazníků. To už je zcela nepochybně velká masa lidí a za námi je vidět obrovský kus práce. A tím, jak Ekospol rostl a zvyšoval počet projektů, tak i mne přibývaly zkušenosti a nové pohledy na rezidenční trh a vše, co s ním souvisí. Když už pak je člověk na špici celého odvětví, necítí odpovědnost jen za svoji firmu, ale tak trochu i za celé odvětví. Jsme si vědomi, že ne všichni developeři se ke svým klientům chovají zcela férově a poctivě. Nicméně tyto praktiky se pak i negativně odráží nebo mohou odrážet ve vnímání celého trhu a to my si nepřejeme. Proto jsem se rozhodl, že široké veřejnosti odkryji karty a prozradím jí své know-how. A výsledkem toho je právě kniha „Koupě bytu pod lupou“, kterou ocení každý, kdo zvažuje koupi bytu či domu. Ta navazuje na moji první knihu „Co je v domě, není pro mě“, která potenciálním investorům radí, jak správně a bez rizika investovat do nemovitostí.

Proč by si měli lidé knížku pořídit? V čem je jedinečná?

V knize je shrnuto mé know-how, které jsem získal za více než 20 let, přičemž řadu poznatků zde publikuji vůbec poprvé. Čtenář se může seznámit s triky developerů a pak jim účinně předcházet. Za zvlášť přínosný považuji jednoduchý návod, podle kterého si každý muže zkontrolovat kvalitu provedení bytu. Tento návod je zjednodušeným kontrolním a zkušebním plánem, který jsme v Ekospolu vytvářeli a upřesňovali mnoho let. Druhou velkou předností této i mojí první knihy je fakt, že v obou reaguji na konkrétní a především aktuální trendy ve společnosti. Například v Praze se v současné době prodává až 30 procent nových bytu na investici, ne všichni ale tuší, jaká rizika za tím stojí. Ne každý developer či prodávající musí být nutně svatoušek. Ale pokud bezhlavě podepíšete smlouvu a teprve až potom zjistíte, čemu jste se upsali, je už pozdě. A to není riziko jen pro obyvatele Prahy, ale i pro občany Ústí nad Labem, Děčína, Teplic či Litoměřic. Mým cílem tak je, aby lidí, kteří takto naletí, bylo co nejméně, nebo úplně nejlépe žádní. Proto kniha obsahuje vzory všech důležitých smluv. Knihu „Koupě bytu pod lupou“ jsme vydali v Ekospolu vlastním nákladem a prodáváme ji za bezkonkurenční cenu 95 korun. Naším záměrem není realizace zisku, ale kultivace trhu.

Co je při pořizování bytu nejdůležitější?

Při pořizování bytu je nejdůležitější znát všechny důležité informace, jednotlivé nabídky bytů vyhodnocovat a porovnávat a v žádném případě při výběru nespěchat. Právě všechny důležité informace související s výběrem, financováním a koupí bytu jsou shrnuty v mé knize „Koupě bytu pod lupou“.

Jak se za posledních dvacet let český developerský trh proměnil?

Český developerský trh prošel za poslední dvě dekády bouřlivým vývojem a svoji stopu na něm nechala období růstu, ale i recese. V době boomu tu kdekdo nabízel nové byty za horentní sumy. Během krize ale mnoho takových podniků skončilo a trh se čím dál víc koncentruje. Kromě švédské Skansky jsou tu všichni další významní hráči vlastněni českými majiteli. Když se podíváte na jakýkoli jiný velký obor českého hospodářství, většinou jsou největší firmy vlastněny zahraničními majiteli. Druhou zvláštností tuzemského developmentu je to, že se velice výrazně soustředí na Prahu. Něco málo se staví v Brně, ale v krajských a menších městech se obvykle staví malé projekty maximálně o několika málo desítkách bytu. Je to velký rozdíl například proti Německu, kde vznikají velké bytové projekty rovnoměrně ve všech oblastech. Po roce 2007 s nástupem hospodářské krize se prodej nových bytu v Praze propadl. Teprve až v letošním roce mírně přesáhneme předkrizovou úroveň a podle našich odhadů se v Praze prodá 5 700 nových bytu. Nahrává tomu rostoucí poptávka, důležitým stimulantem jsou rekordně nízké úroky u hypoték a především nabídka bytů v superlevných projektech.