Lidé si vybírají byty podle poměru konečné ceny a počtu pokojů

Realit, 15.09.2011

Již více než 600 respondentů, kteří během posledních dvou let skutečně zakoupili nový byt, se zúčastnilo dlouhodobého kontinuálního průzkumu přední české developerské společnosti EKOSPOL a.s. Jeho cílem je zjistit a monitorovat, jaké faktory hrají při kupním rozhodování Čechů největší roli. Závěry nepřekvapují – klíčovým kritériem rozhodování je výsledný poměr konečné ceny bytu a celkového počtu pokojů.

Podle Evžena Korce, generálního ředitele a předsedy představenstva EKOSPOL a.s., je hlavní výhodou výborná vypovídací schopnost průzkumu. „Každý klient, který u nás zakoupí nový byt, vyplní současně s podpisem smlouvy také krátký a jednoduchý dotazník. Díky tomu dosahujeme přesného zacílení na naší cílovou skupinu a návratnost vyplněných dotazníků je v podstatě stoprocentní,“ říká Korec.

Ze zjištěných výsledků průzkumu vyplývá, že nejdůležitější při rozhodování o koupi bytu je pro klienty konečná cena a počet pokojů. Na stupnici od 0 do 5, kde 5 značí nejvyšší důležitost a 0 nejnižší, získalo kritérium „cena“ průměrnou hodnotu 4,44 a kritérium „počet pokojů“ 4,17. Jako třetí nejvýznamnější vlastnost nového bydlení pak klienti označili dobrou dopravní dostupnost lokality s průměrnou známkou 4,00.

Důležitost ostatních kritérií v očích kupujících již nepřekročila hodnotu 4,00. Nejméně klienti přihlíží k občanské vybavenosti mikrolokality (3,26) a k úrovni standardního vybavení (3,19). „Nízká důležitost standardního vybavení svědčí o tom, že dnešní klienti jsou daleko chytřejší než dříve. Již se nenechají utáhnout na vařené nudli a nejsou ochotni zaplatit vyšší cenu za rádoby luxusní vybavení, které je ve skutečnosti luxusní jen cenou a možná v představách prodávajícího developera,“ vysvětluje Evžen Korec.

Zajímavým kritériem při rozhodování je osobní doporučení přátel a známých. Toto kritérium ohodnotili kupující jako čtvrté nejdůležitější s průměrnou známkou 3,96. Zároveň odpovědělo na přímou otázku, zdali na developera dostali doporučení od přátel či známých, kladně celkem 22 procent všech kupujících. Každý čtvrtý až pátý byt je tedy prodán na reference. „To nás ze zjištěných výsledků těší vůbec nejvíce,“ pochvaluje si Evžen Korec.

Z dalších výsledků průzkumu vyplývá například to, že 80 procent bytů si lidé kupují za účelem vlastního bydlení, 61 procent bytů kupují lidé v oblasti či lokalitě, kterou podle vlastních slov „dobře znají“ – tedy v ní buď bydlí, pracují, nebo se v ní pravidelně vyskytují. Skoro dvě třetiny dotázaných se o nabídce developera poprvé dozví z internetu, 11 procent na základě osobní reference a osm procent z tištěné inzerce.