Krize emancipovala ženy. Nemovitosti dnes nejčastěji kupují zástupkyně něžného pohlaví, nikoli muži či manželské páry

TISKOVÁ ZPRÁVA, 03.03.2014

„Dlouhodobě registrujeme, že ženy hrají podstatnější roli než muži při samotném výběru bytu ke koupi. Jsou pečlivější a důkladnější ve sbírání informací. Ochotněji absolvují osobní prohlídky nemovitostí. Ovšem to, že byty nejen vybírají, ale také častěji přímo kupují, je překvapením,“ říká Evžen Korec, šéf společnosti EKOSPOL, jež se na českém nemovitostním trhu aktivně pohybuje 22 let.

Nejvyšší zastoupení mezi kupujícími nemovitostí, 35 procent, dnes mají ženy. Další v pořadí jsou manželské páry a teprve jako třetí se umisťují muži samotní. Rozsáhlá data developerské společnosti EKOSPOL tak ukazují na zásadní zlom ve struktuře poptávky po rezidenčních nemovitostech.  

Ženy nově dominují trhu s rezidenčními nemovitostmi. V letech 2011 až 2013 kupovaly nové byty častěji než manželské páry, než muži i než právnické osoby. Vyplývá to z analýzy téměř sedmi set skutečných kupujících, kteří ve zmíněném období koupili u společnosti EKOSPOL byt. Něžné pohlaví pořizuje nový byt ve 35 procentech případů, páry přesně ve třetině případů a samotní muži jen v 29,5 procenta případů. Ještě v roce 2010 přitom nákupům nových bytů vévodily manželské páry (39,25 procenta), nejčastěji v rámci společného jmění manželů, které byly následovány muži (34,24 procenta). Ženy před čtyřmi lety pořizovaly lehce přes čtvrtinu nových bytů (26,51 procenta).

Důvodů plnohodnotné ženské emancipace v oblasti nemovitostí je patrně více. Důsledky finanční krize tíživěji dopadly na tradičně mužská odvětví, jako je automobilový průmysl nebo stavebnictví. Umocnily tím pádem i dlouhodobější trend, který probíhá v ekonomicky vyspělých zemích a který nedávno popsala odborná studie Centra pro výzkum bydlení Harvardovy univerzity: „single“ ženy si pořizují vlastní nemovitost stále častěji, vlastnímu bydlení dnes také mnohem častěji dávají přednost před uzavřením manželství a založením rodiny. 

„Nemusí jít jen o ‚single‘ ženy,“ upozorňuje ale Evžen Korec, generální ředitel a předseda představenstva společnosti EKOSPOL, předního českého developera. „Je také možné, že muži častěji než dříve nechávají byt napsat na manželku. Ať už z účelů daňových či jiných nebo prostě proto, že svojí ženě chtějí udělat radost, zajistit ji třeba také pro případ možné kolize svazku v budoucnu. To by mohlo souviset s tím, že stoupá počet bytů prodaných takzvaně na investici.“

Zatímco dlouhodobě činil podíl bytů koupených na investici deset až dvanáct procent, v roce 2012 vystřelil na dvojnásobek. A v průběhu roku 2013 se zvýšil až ke třiceti procentům. Nárůst nákupů bytů na investici souvisí s rozšířením nabídky bytů v takzvaných superlevných projektech, které svými cenami konkurují dokonce i starým panelákům.